Hoe Provisietransparantie kan bijdragen aan Resultaatverbetering voor een Intermediair? En hoe de Financiële Groeiscan daarbij kan helpen?

Nu provisietransparantie voor particuliere schadeverzekeringen op 1 juli 2024 een feit gaat worden, wordt het extra belangrijk om onze meerwaarde als intermediair duidelijk te kunnen maken aan onze klanten. Het wordt zelfs cruciaal om onze waarde voor klanten helder te communiceren en ervoor te zorgen dat deze waarde ook wordt beloond.

Provisietransparantie ‘dwingt’ tot een sterke pitch

Vanuit mijn eigen ervaring als eigenaar van een verzekeringskantoor weet ik hoe lastig we het vinden om uit te leggen wat we voor een klant allemaal doen. En dat daar een winstgevende vergoeding tegenover mag staan. Een effectieve ‘pitch’ wordt nu echter nog belangrijker.

Mijn advies hoe je je ‘pitch’ kan versterken en jezelf beter gaat positioneren? Stel tijdens een werkoverleg eens de vragen: “Waar zijn we goed in?”,  “Wat doen we eigenlijk allemaal voor onze klanten?”, “Hoe bepreek je dit met klanten?” en “Wat zouden we nog beter kunnen doen?”

Zo ben je beter voorbereid op vragen als: “Waarom zijn jullie duurder dan wat ik online vind?” en “Waarom moet ik voor jullie kiezen?”.  Met een heldere pitch kun je duidelijk maken waarom jouw diensten waardevoller zijn dan wat klanten elders vinden.

Provisietransparantie & Klantenservice

Een goed ingericht CRM-systeem ia essentieel voor een goed beheer van je klantportefeuille. Het geeft onder meer inzicht in de provisie die je ontvangt van je klanten. Maar wat vind je eigenlijk van dat bedrag?

Ik heb in mijn tijd als intermediair met “mijn” officemanager Diana wel eens uitgerekend wat de kostprijs is voor het jaarlijkse “ontzorgen” van een verzekeringsklant. Wij kwamen tot de conclusie, dat je al snel € 200 tot € 250 per jaar nodig hebt als je pro-actief een verzekeringsklant wilt servicen.

In de rapportages van de Financiële Groeiscan, worden door de collega-intermediairs vaak lagere bedragen ingevuld. En dat terwijl ieder verzekeringskantoor “full-service” wil bieden aan iedere klant, toch?

Hoe zit dat bij jouw portefeuille? Wat mag een klant van jou verwachten? En staat het bedrag dat jij ontvangt aan provisie in verhouding tot de service die je aan je klanten biedt of wil bieden?

Provisietransparantie zet aan tot Rendementsverbetering

Voor een effectief portefeuillebeheer is het mijn inziens essentieel om de omzet per relatie te kennen. Het vormt immers een belangrijke basis van je verzekeringskantoor. Door je te richten op de omzet per relatie en hoe deze in elkaar steekt, zie je vaak direct een aantal verbetermogelijkheden, is mijn ervaring.

Hoe je het rendement per klant kunt verhogen? Door te focussen op het optimaliseren van werkprocessen, het beter benutten van software voor klantbeheer en het vergroten van de polisdichtheid. Daar kun je hele mooie financiële resultaten mee boeken.

Maar om deze verbeteringen te kunnen gaan realiseren, adviseer ik je dringend om:

  • Prioriteit te geven aan deze verbeteringen, samen met je team.
    Stap uit de waan van de dag en ga ermee aan de slag met elkaar!
  • Inzicht te hebben in je cijfers.
    Hoe staat jouw kantoor ervoor? Waar liggen voor jouw kantoor verbetermogelijkheden?
  • Gebruik te maken van tools als de rapportage van de Financiële Groeiscan.
    Om inzicht te krijgen in de prestaties van jouw kantoor in vergelijking met je collega’s.
  • Hulp in te roepen van onze Groeisupporters.
    Mij (Marcel Hardeman) even bellen met vragen kost niets en kan direct waardevolle inzichten opleveren, waar je meteen wat mee kan.

Samengevat; wat kan provisietransparantie gaan betekenen voor jouw kantoor? 

Provisietransparantie dwingt je om je (meer)waarde helder te communiceren en efficiëntie te bevorderen binnen je kantoor. Door je aan de basis bewust te zijn van de omzet per relatie en voortdurend te streven naar  verbetering hiervan, kun je je klantenservice versterken en je bedrijfsresultaat succesvol verbeteren.

Daar heb ik goede ervaringen mee en ik help je er graag bij! 

Hoe draagt provisietransparantie bij aan resultaatverbetering voor een intermediair?

Ben je Geïnteresseerd in Contact over de Financiële Groeiscan?

In een tijd waarin de financiële wereld voortdurend verandert, is het hebben van een solide basis van onschatbare waarde. De Financiële Groeiscan biedt deze basis en meer – het is jouw kompas naar een succesvolle toekomst als financieel intermediair.

Wil je weten hoe je meer geld kunt verdienen als Financieel Intermediair? Wil je je bedrijfsprestaties verbeteren, kosten besparen en je omzet per fte verhogen? De Financiële Groeiscan is jouw sleutel tot succes.

Op de website www.financiële-groeiscan.nl kun je je direct aanmelden voor een Groeiscan van jouw kantoor. Of als je eerst nog vragen hebt, plan dan een afspraak met mij, Marcel Hardeman. Ik laat je graag kennismaken met de uitgebreide mogelijkheden van de Financiële Groeiscan.